OVERSTAPPEN VAN NORMAN NAAR AVG, DEEL 1: NORMAN ANTVIRUS VERWIJDEREN
  1. Verwijdering van Norman antivirus van uw computer:

Alvorens u AVG op uw computer wil installeren, dient u Norman antivirus te verwijderen. Hieronder vindt u de eenvoudige stappen om dit te doen:

  • Houd de Windowstoets windowstoets (linksonder op uw toetsenbord) ingedrukt en druk daarbij op de letter R.
  • Nu zal een klein soortgelijk dialoogvenster verschijnen:
  • scherm
  • Klik nu op de plek waar u tekst kan ingeven en vul daarin: delnvc5, waarna u op enter klikt.
  • U zal nu een melding van uw computer krijgen om uw toestemming te vragen. Klik op JA.
  • Vervolgens verschijnt een venster als dit:
  • norman-verwijderen
  • Duid nu “verwijderen” aan en klik op Volgende.
  • Norman antivirus wordt nu van uw computer verwijderd.
  • Mocht uw computer erom vragen te herstarten, doe dat dan.

 

ALLES OVER AVG: profiel aanmaken, installeren, licentie vernieuwen of OVERSTAPPEN VAN NORMAN NAAR AVG, DEEL 2

BELANGRIJK: verwijder eerst een bestaand antivirus eer u AVG installeert, zie stap 1 om Norman te verwijderen.

  • Een AVG-profiel aanmaken (Heeft u dit reeds, klik dan op “MEER” onderaan dit tekstgedeelte)

Eer u een betaalversie van AVG installeert moet u een AVG-profiel aanmaken, AVG MyAccount genaamd. Heeft u wel een AVG-product op uw computer staan, vb de gratis versie, maar u maakte nooit een account aan, verwijder dan dit product, maak vervolgens via de methode hieronder uw profiel aan (waarbij u tegelijk uw verkregen licentiesleutel registreert) en aan het eind van de procedure kan u het juiste product downloaden en installeren.

Een AVG MyAccount aanmaken kan via deze pagina: “Activeer uw product” in twee stappen:

  • 1) “Voer uw unieke code in”. Dat is de licentiesleutel welke u van Cherub ontving. Opgelet dat u bij het plakken van de code uit een door ons toegezonden e-mail of document geen spatie krijgt achter de code.
  • 2) “Uw AVG-MyAccount maken”.
    • Voer hier uw e-mailadres in en bevestig het.
    • Maak een wachtwoord aan en bevestig het.
    • Scroll iets naar beneden en klik om af te sluiten op “Registreren en activeren“.

Krijgt u de melding “voer een geldige sleutel in”, lees dan verder hieronder. Indien alles goed ging, ververst de pagina en ziet u de installatiebestanden van de producten waar u recht op heeft. Om AVG te installeren op andere toestellen surft u daarmee naar de startpagina van AVG (www.avg.com), waar u rechtsboven klikt op: “Meld u aan bij AVG MyAccount

Indien u na het klikken op “registreren en activeren” de melding kreeg dat u een geldige sleutel moest ingeven, dan moet u naar deze pagina gaan ter registratie in deze twee stappen:

  • 1) Voer uw verkoopnummer in. Dit is de licentiecode die u van Cherub ontving
  • 2) Voer uw persoonsgegevens in.
    • Voornaam, achternaam, e-mail (tweemaal ingeven)
    • Scroll nu even verder naar beneden en klik op de groene knop: “Registreren“.
    • Via e-mail en via uw AVG MyAccount vindt u installatie-instructies.

Technische vragen? Bel naar de helpdesk elke werkdag tussen 9-17 uur op 02/402.71.80

(meer…)

Wat betekenen de tekens op het N-icoon bij Norman en wat moet ik doen?

Geen icoon (enkel groene achtergrond met witte N)
Correcte werking van NVC/NSS op uw computer.
Geel uitroepteken
Dit kan meerdere oorzaken hebben.

  • De on-access scanner is handmatig uitgeschakeld op uw computer.
  • De scan-engine is niet bijgewerkt. De laatste update is langer dan 8 dagen geleden geweest.
  • U dient uw computer opnieuw op te starten om de update te voltooien.

Geel radartje / geel tandwieltje
Er is op dit moment een update of een upgrade bezig van het programma. Na korte tijd zou dit icoontje verdwenen moeten zijn.
Rood kruisje
Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  • De scan-engine is niet bijgewerkt. De laatste update is langer dan 4 weken geleden geweest. U moet dringend een internet-update doen!
  • Eén avn de programma onderdelen is door een fout niet correct gestart.
    De correcte werking van NVC/NSS kan op de computer niet langer gewaarborgt worden. Als u bij deze indicatie de cursor boven het icoon houdt, krijgt u een tip over het onderdeel waar het probleem zich voordoet. U kan bij hardnekkig verschijnen van het icoon best de technische helpdesk raadplegen.
Let OP: bij het opstarten verschijnt dit icoon altijd rechtsonderaan in de taakbalk. Dit zou binnen een minuut na het volledig opstarten van de computer moeten verdwijnen.
Waar kan ik Norman downloaden en welke versie heb ik nodig?

Alle Normanproducten kunnen worden gedownloaded via DEZE PAGINA. Het is de licentiesleutel die bepaalt welke versie van Norman u zal installeren. 

U dient nog de keuze te maken tussen een 32 bit of 64 bit programma.

Weet u niet welke keuze u moet maken, dan kan u dat op uw computer controleren door naar verkenner te gaan en dan de eigenschappen van ‘deze computer’ op te vragen. Zo doet u dit:
  • klik onderaan uw toetsenbord aan de linkerzijde, tussen de Ctrl en Alt toets, de toets in met het Windowsvlaggetje. Houd deze toets in en klik nu op de letter E. Dan zal uw verkenner openen (explorer).
  • Zoek nu in de opsomming naar “deze computer” of “computer” (afhankelijk van uw besturingssysteem) en klik er met de rechtermuisknop op. Ga nu naar “eigenschappen”.
  • Uw computer opent nu een nieuw scherm waar u zal zien of uw computer werkt met 32 of 64 bit. Kies vervolgens uit de twee versies degene die daarmee overeenstemt om te installeren. Mocht u per ongeluk toch de verkeerde keuze gemaakt hebben, dan zal het systeem aan het begin van de installatie aangeven dat dit programma niet compatibel is met uw computer.

 

Ik denk dat ik een virus heb ondanks Norman Antivirus. Wat moet ik doen?

Bel de helpdesk

Indien u een geldige (niet verlopen dus) licentie heeft van Norman/AVG antivirus, dan heeft u recht op technische ondersteuning. U kan elke werkdag bellen naar de helpdesk tussen 09h00 en 17 uur. Het telefoonnummer voor België is 02/402.71.80. U wordt op onze kosten doorgeschakeld naar Nederland.

Haal updates op
Veel virussen en worms maken gebruik van lekken in de beveiliging van Windows of in Internet Explorer om zich te verspreiden. Het is sterk aan te raden regelmatig te controleren op updates van Windows. Dit doet u als volgt:

  • Ga naar Start > (Alle) Programma’s > Windows Update
  • Accepteer eventuele scripts die geladen worden van Windows Update of van Microsoft en klik opZoeken naar updates
  • Selecteer alle Essentiële updates en Service Packs en klik op Updates weergeven en installeren
  • Klik op Nu installeren om de updates te installeren
Het kan nodig zijn de computer opnieuw op te starten. Voer na het opstarten de bovenstaande stappen opnieuw uit tot er geen essentiële updates of Service Packs meer over zijn.

Herstart de computer in veilige modus. 

  • Zet uw computer uit
  • Tijdens het opstarten onmiddellijk op de F8-toets klikken. (herhaardelijk klikken)
  • Voor Windows opstart krigjt u een opstartmenu waarin u met de pijltjestoetsen kan kiezen voorWindows Veilige Modus. Klik op enter
  • Volg eventueel de instructies die in beeld komen

Verwijder alle tijdelijke bestanden 

  • Ga naar Start > (Alle) Programma’s > Bureau-accessoires > Systeemwerkset >Schijfopruiming
  • Selecteer Tijdelijke bestanden, Tijdelijke internetbestanden en Gedownloade bestanden en klik op OK

  • Start Internet Explorer
  • Ga naar Extra > Internet Opties 
  • Klik op Bestanden/Alles verwijderen
  • Vink de optie Ook alle off-line items verwijderen aan en klik op OK
  • Start Mozilla Firefox
  • Ga naar Extra > Privégegevens opruimen
  • Vink hier alle opties aan
  • Klik daarna op Privégegevens nu opruimen

Voer een scan uit 

  • Open uw antivirusproduct en doe een scan.

Herstart het systeem
Herstart de computer in normale modus. Uw systeem zou nu volledig opgeschoond moeten zijn van spyware en virussen.

 

Waarom heb ik na mijn verlenging bij Norman geen nieuwe sleutel gekregen?

Bij Norman werd de oude sleutel gewoon verlengd.

Bij AVG krijgt u wel een nieuwe sleutel

 

Mijn Norman (of AVG) antivirus licentie gaat (of is) verlopen. Hoe moet ik verlengen?

U ontvangt een brief of mail

Sinds 1 januari 2017 kan u geen Normanproducten meer verlengen. AVG antivirus heeft Norman overgenomen. Uw verlengvoorstel zal dan ook een overstapvoorstel zijn van Norman naar AVG. Na uw betaling ontvangt u een nieuwe AVG-licentiesleutel met uitleg van hoe u Norman kan verwijderen en AVG kan installeren. U kan deze info ook hier in de FAQ vinden.

Wat verlangen we van u, indien u wenst om een antivirusproduct bij ons te bestellen/verlengen?

  • U betaalt het overeenstemmend bedrag van uw keuze op onze bankrekening BE74 0682-4789-1207.
  • Bij de mededeling vermeldt u het contractnummer (AB…..), dat u ook in de brief/mail vindt.
  • Wenst u een factuur, vermeld dan het woord “factuur” na het contractnummer.
  • U ontvangt dan een nieuwe AVG-sleutel met uitleg hoe u deze kan ingeven/installeren.
  • Tip: Betaal aub tijdig, zodat u niet zonder updates komt te vallen.

Heeft u geen brief of mail ontvangen, of wenst u een ander voorstel (vb voor meer of minder computers dan voorgesteld), contacteer Cherub. Verleng uw licentie niet via de AVG Webshop. Deze wordt beheerd door een Duitse firma, dus niet via Cherub. U verliest het recht op ondersteuning en als er wat fout gaat met de betaling kunnen wij u niet helpen. Kies veilig voor een aankoop via Cherub tegen dezelfde prijs als online, maar wel met gratis helpdesk ondersteuning in het Nederlands gedurende uw hele looptijd.

Hoe verander ik mijn sleutel in het Norman Antivirus programma?

Sleutel vervangen in Norman Security Suite (alle versies)

  • Klik onderaan uw toetsenbord aan de linkerzijde, tussen de Ctrl en Alt toets, op de toets in met het Windowsvlaggetje. Houd deze toets in en klik nu op de letter R (van run).
  • Het systeem opent een klein scherm (uitvoeren of run) waarin u tekst kan tikken.
  • Tik hier deze zes letters in: licwiz (van licence wizard).
  • Het systeem opent nu uw Normanproduct en toont meteen een sleutel van driemaal vijf karakters.
  • Vervang deze sleutel door de nieuwe sleutel van vijfmaal vijf karakters.
  • Klik op volgende en voltooien.
  • Uw Normanprogramma zal de wijziging detecteren en vanzelf een update doen.
  • U kan dat ook zelf initiëren door na het afsluiten even naar uw N van Norman te gaan onderaan uw beeldscherm. Dan kan u daar klikken op “internet update”.
  • Indien u een product heeft gekozen met meer opties dan het vorige, bv wanneer u van de Norman Security Pack gaat naar een Security Suite of u upgradet naar een Norman Security Suite Pro, dan zal uw software automatisch de nieuwe modules vrijgeven. Mogelijk dient u wel eenmaal of enkele malen te herstarten voor het activeren van alle modules.
Heeft u verdere technische vragen, dan kan u elke werkdag bellen met de Norman helpdesk. Hieronder vindt u de gegevens. Voor administratieve vragen (sleutel opvragen, verkoopsvragen, facturatie ed.) kan u bij Cherub terecht.
Norman helpdesk
Indien u een geldige (dus niet verlopen) licentie heeft van Norman antivirus, dan heeft u tijdens uw licentieduur recht op technische ondersteuning. De Norman helpdesk in Nederland is elke werkdag geopend tussen 08h30 en 18 uur. U kan bellen via een Belgisch nummer, wat dan op onze kosten doorschakelt. Dit is het nummer: 02/402.71.80
U kan ook mailen via helpdesk@norman.nl
Hoe controleer ik tot wanneer mijn Norman licentie geldig is?

Is mijn licentie nog geldig?
U kan dat heel eenvoudig zelf controleren.

Eerst doet u een internet-update

  • Klik met de rechtermuisknop op de N van Norman rechtsonderaan in uw scherm
  • Klik dan op Internet-update
Vervolgens kan deze stappen doorlopen:
  • Klik rechtsonderaan in uw scherm op de N van Norman met de rechtermuisknop
  • Klik in het menu op Norman Security Suite
  • U kunt dan klikken op Installeren en updaten (install and update)
  • Onderaan in dat scherm ziet u de einddatums van uw contracten opgesomd.

 

Wat moet ik doen als ik een object gemarkeerd met Anti-Diefstal DNA wens te verkopen?

Noteer in het koopcontract dat het object is gemarkeerd. Op deze manier kan de nieuwe eigenaar bij controle bewijzen dat hij het product/de materie wettelijk en rechtmatig heeft gekocht.

Hoelang duurt de lichtsterkte van de fluorescerende kleurstof bij Anti-Diefstal DNA?

We gebruiken anorganische fluorescente kleurstoffen die niet kunnen worden vernietigd door UV-straling, zoals dat voorkomt op aarde. Dit waarborgt dat de lichtsterkte van de pigmenten tientallen jaren zullen mee gaan.

Waarom zijn de microdots in de Anti-Diefstal DNA van metaal en niet van plastiek?

Plastieke microdots zijn inderdaad goedkoper te vervaardigen, maar smelten te snel bij hogere temperaturen. Metalen microdots zijn daarentegen hittebestendig tot meer dan 1000°C.

Waarom moet ik Anti-Diefstal DNA registreren in een database?

Zodat hulpdiensten, zoals de federale politie, in geval van een claim in staat kunnen zijn om gestolen kostbaarheden terug toe te kennen aan de rechtmatige eigenaar.

De klant registreert zijn gemarkeerd artikel in een speciale database van de politie die hier 24/7 toegang tot heeft. U hoeft enkel maar uw persoonlijke gegevens en contactgegevens in te vullen in de database, en niet de items die u heeft gemarkeerd.

Als het item wordt gevonden of geïdentificeerd, kan het veilig en snel toegewezen en teruggegeven worden aan de rechtmatige eigenaar.

Voorkomt Anti-Diefstal DNA rechtstreeks inbraak of diefstal?

Neen, maar een positief effect van deze vorm van etikettering is dat het nauwelijks kan worden verwijderd en dat bij diefstal het veel riskanter wordt om ontdekt te worden waardoor de doorverkoop vrijwel onmogelijk wordt. Corporate Business kan nu al, met behulp van deze technologie, significante preventieve effecten laten zien. (zie ook het persbericht van Deutsche Bahn)

Is kunstmatig Anti-Diefstal DNA giftig of gevaarlijk in gebruik?

Nee. Alle ingrediënten zijn gezond en milieuvriendelijk. Mits goed gebruik volgens de handleiding die bij het product geleverd is, loopt men geen gevaar.

Is Anti-Diefstal DNA daadwerkelijk enkel kunstmatig DNA?

Ja, we gebruiken in het laboratorium enkel geproduceerde (synthetische) DNA molecules. De SelectaDNA basisstof is synthetisch deoxyribonucleïnezuur “DNZ” (= in het Engels: deoxyribonucleic acid “DNA”). Dit gecreëerd door verschillende mogelijke sequentie opstellingen van de nucleïnezuur basen (A, T, G, C) een een unieke “vingerafdruk”. Deze DNA-moleculen worden geproduceerd onder zeer strenge kwaliteitseisen en veiligheidsnormen.

Verlies ik mijn garantie op de harde schijf als ik deze door jullie laat openen?

Wanneer een harde schijf geopend wordt in een data recovery labo zal in de meeste gevallen de garantie voor de klant behouden blijven. Bij het later omruilen van de schijf in het aankooppunt kan u een kopie van de factuur van data recovery meegeven. Zo kan de fabrikant zich verzekeren dat de schijf enkel in een beschermde omgeving werd geopend. Zelf zijn we erkend partner van het merk Western Digital. Voor schijven van dit merk zal er nooit een probleem zijn. Wil u zekerheid voor andere merken, neem dan eerst contact op met hen en vermeld dat de schijf zal onderzocht worden in een erkend data recovery labo.

Waarvan hangt de kostprijs af bij een data recovery?

Om u vooraf zo goed mogelijk te informeren hebben we voor de meeste recovery’s vaste prijzen voorzien voor het werk, met eventuele meerprijzen voor extra onderdelen. Raadpleeg hiervoor onze prijslijst.

De prijs van een data recovery hangt allereerst af van het type datadrager dat we moeten onderzoeken. Zo is er een wezenlijk verschil tussen het werken aan een fotokaart of aan een meervoudig schijvensysteem (raid). Daarnaast is de tijd die we nodig zullen hebben voor het werk bepalend voor de prijs, evenals de moeilijkheidsgraad, die daar vaak mee samen hangt. Ook het type apparatuur dat we zullen gebruiken, het eventuele aantal en soort van benodigde onderdelen en tot slot de door u bepaalde tijdsfactor, zullen de totaalprijs vorm geven.

Het vooronderzoek zal in de meeste gevallen dan ook bevestiging geven van de vooraf gecommuniceerde prijs. Bij grotere systemen zal het vooronderzoek de vooraf gegeven prijsindicatie bevestigen.

Wat is de procedure en wat zijn jullie betalingsvoorwaarden?

We rekenen pas af wanneer de het dossier wordt afgerond. Dat kan zijn helemaal aan het eind van het proces, net voor we de teruggehaalde data naar u terugzenden, of wanneer het verhaal reeds stopt na het vooronderzoek.

OPHALING EN VOORONDERZOEK:

We starten steeds met een ophaling via koerier, tenzij u ervoor kiest om de datadrager zelf op te sturen, bv. wanneer het gaat om een SD-flashkaartje. De ophaalkosten worden enkel aangerekend wanneer na onderzoek blijkt dat we de data niet kunnen terughalen, of wanneer u de recovery niet wenst te laten uitvoeren. Wanneer de opdracht stopt na het vooronderzoek, ontvangt u een eventuele factuur voor de eerder door ons uitgevoerde ophaling, de terugzending per koerier en de eventueel van toepassing zijnde vooronderzoekskosten.

RECOVERY:

U krijgt na het vooronderzoek een rapport met de juiste kostprijs. Na schriftelijke toezegging beginnen we aan het recoverywerk. Aan het eind daarvan zal u een lijst ontvangen met de teruggevonden data. Na aanvaarding hiervan zullen we u de factuur toezenden van het eventueel betalende vooronderzoek, de recovery, de eventueel aangekochte onderdelen en de terugzendkosten. Bij ontvangst van de betaling, of een bewijs daarvan, zal het labo de data terugsturen. Mochten we, ondanks eerdere goede hoop op recovery, toch geen data kunnen aanleveren aan het eind van de opdracht, dan betaalt u enkel de ophaal- en eventuele terugzendkosten, de eventuele vooronderzoekkosten en de eventueel gebruikte onderdelen. U betaalt dan niet voor het recoverywerk zelf.

ANNULATIE:

Wanneer u na het vooronderzoek niet ingaat op het recoveryvoorstel, wordt dit niet aanzien als annulatie. Pas na het geven van uw schriftelijk akkoord op de detailprijs in het rapport na het vooronderzoek, beschouwen we de recovery opdracht als gegeven. Bij annulatie daarvan eer we de opdracht hebben voltooid (de datalijst), zal steeds een annulatiekost van 10% op het recoverybedrag worden aangerekend, vermeerderd met eventueel bestelde onderdelen, naast de eventuele ophaal- en terugzendkosten. Bij annulatie na het ontvangen van de datalijst wordt deze kost verhoogd tot 75% van het recoverywerk, dat dan eigenlijk zo goed als voltooid is, naast de hierboven beschreven ophaal-, terugzend- en eventuele onderdelenkosten.

 

Hoe start ik een procedure op voor een vooronderzoek?

Het ons toezenden van een ingevuld aanvraagformulier wordt door ons beschouwd als een opdracht tot vooronderzoek van een defecte datadrager. U geeft hiermee dus nog geen opdracht tot de recovery zelf.

Indien u wenst dat we de datadrager mogen ophalen vermeldt u waar deze zich bevindt en op welk tijdstip we aldaar terecht kunnen. Vermeld de persoon die op de hoogte is van de ophaling en de eventuele extra informatie voor de koerier, zoals ‘achterom rijden’, of ‘aanmelden aan receptie’, ‘eerste verdiep’ ed. Tot slot vermeldt u een e-mailadres waarnaar we de vrachtbrief mogen sturen.

Verpak de defecte datadrager(s) voorzichtig in een doos, omgeven door papier of (bubbel)plastiek, schuimkorrels enz. om de lege ruimte op te vullen. Bij meerdere datadragers (vb een doelschijf of een meervoudig schijvensysteem) zorgt u ervoor dat de schijven elkaar niet raken.

Stop een kopie van het aanvraagformulier mee in de doos en sluit deze stevig af. Bij onze ophaling door TNT ontvangt u vooraf een ingevulde vrachtbrief, die u in zijn geheel afdrukt (enkele bladzijden). Het eerste blad is voor uzelf, waarop de koerier zal invullen wanneer hij/zij deze kwam ophalen. De andere formulieren geeft u met het pakket mee.

Bij eigen verzending van uw defecte datadrager gaat u evenzo te werk voor de verpakking en het aanvraagformulier. Bevraag u bij ons voor een correcte adres- en case vermelding. We zijn steeds bereikbaar op het telefoonnummer 011/360.266, ook buiten de kantooruren.

 

Hoe levert u mijn data terug aan na de Data Recovery?

U kan ervoor kiezen om een eigen datadrager mee te zenden bij de opdracht tot vooronderzoek. Indien gewenst echter, kan u bij ons een datadrager meebestellen bij de opdracht tot recovery, zoals beschreven zal worden in het rapport na het vooronderzoek. Bij kleine hoeveelheden data (tot 4GB) zullen we deze kunnen aanleveren via een downloadlink, zodat u geen nieuwe datadrager hoeft aan te schaffen.

We leveren in principe, behalve indien vooraf door u meegezonden, data steeds af op een externe datadrager en als extern medium. Dit betekent dat u de teruggezonden schijf niet als startschijf in uw computer kan gebruiken, maar u koppelt ze, via USB, aan als een extra schijf. Zo kan u deze schijf verder  gebruiken als back-up schijf.

Wijzelf zullen gedurende een korte tijd na de data recovery uw data nog top onze systemen bijhouden, tot we zeker zijn dat u de data goed ontvangen heeft en u verder geen vragen meer heeft.

 

Hoe kan ik Norman Security Suite compleet verwijderen van de computer?

Norman Security Suite verwijderen van uw computer kan met het meegeleverde programma “Delnvc5.exe” in de map: “C:\Program Files\Norman\Npm\Bin”.

U kunt naar de map navigeren of druk op de “Win + R” en type “delnvc5”.
Wanneer u dat heeft gedaan selecteer dan Verwijderen/Remove en druk op volgende/next. Het verwijderproces zal beginnen.

Nadat dit proces is voltooid moet u de computer opnieuw opstarten wanneer dat wordt gevraagd en wanneer het geback-upt is verwijder dan de “C:\Program Files\Norman” folder.

Wat als de handmatige antivirus scanner begint wanneer de computer wordt aangezet?

Om dit uit te schakelen kunt u Norman Security Suite openen, klik op “Taken” / “Tasks” en schakel de geplande Virus Scan uit. Als alternatief kunt u het tijdstip van de geplande scan aanpassen en instellen op een moment dat de PC normaal is ingeschakeld.

Hoe kan ik de installatiesleutel in Norman Security Suite en Norman Endpoint Protection veranderen?

1. Houd de Windows-toets op het toetsenbord ingedrukt en druk een keer op de R-toets.
2. Typ het volgende commando in het venster “Uitvoeren”: licwiz, en druk op Enter
3. De Norman License Wizard zou nu moeten beginnen. Het kan tot een minuut duren op langzamere computers.
4. Typ uw nieuwe installatiesleutel, selecteer Volgende/Next en vervolgens op Voltooien/Finish.

De nieuwe installatiesleutel wordt, de eerstvolgende keer dat uw Norman-product verbinding zoekt met onze servers, aangepast.

Ik ben mijn licentiesleutel kwijt van Norman Security Suite. Wat kan ik doen?

Indien u geregistreerd bent op de website van Norman (bijvoorbeeld bij de aankoop in de webshop), dan kunt u uw sleutel opvragen via deze pagina. Let erop dat u hetzelfde e-mail adres invult als bij de registratie.

Als u niet geregistreerd bent op de website, dan kunt u het beste contact opnemen met onze administratie.

Wat moet ik doen als de Norman software niet wilt openen?

U kunt het beste de Norman software opnieuw installeren. U kunt dat doen m.b.v. de onderstaande stappen.

BELANGRIJK:
U dient de oude Norman versies eerst te verwijderen alvorens u de Norman Security Suite (NSS) kunt installeren.

  1. NSS kunt u verwijderen in het Configuratiescherm bij “Programma’s en onderdelen” (voor Windows XP gaat u naar Start, Instellingen, Configuratiescherm, Software)
  2. Hierna kunt u NSS downloaden en installeren m.b.v. onderstaande link.
    http://www.norman.com/nl/home_and_small_office/trials_downloads/installer_norman_security_suite
  3. Voer hier uw installatiesleutel in en klik op “Go”
  4. Kies de “Volledige installers” om het programma daadwerkelijk te downloaden en te installeren
  5. Kies voor de juiste bit versie links 32-bit en rechts 64-bit. In de juiste bit kolom kiest u voor de juiste taal.
  6. Kies voor “Volgende” wanneer de “Installshield Wizard” gestart wordt en voor “Ik ga akkoord met de voorwaarden van de licentieovereenkomst.”
  7. Voer daarna uw installatiesleutel in en ga verder.
  8. Hierna krijgt u de installatie-types te zien.

    Volledig: alle onderdelen worden geïnstalleerd.
    Aangepast: u kunt zelf kiezen welke onderdelen u wilt installeren.

    De antispammodule is niet compatibel met Windows Live Mail en webmail van Hotmail, Mozilla Thunderbird, Eudora, IncrediMail.

  9. Na deze keuze gaat klikt u “Volgende” en maakt u de keuze of u de screensaverscanner wilt inschakelen of niet
  10. Ga verder met “Volgende” en “Installeren”.

Na een klein moment wordt de installatie voltooid en moet u, indien gevraagd, de computer herstarten. Norman blijft knipperen totdat het systeem bijgewerkt is.

NB.: systeemvereisten: minimaal 2 GB werkgeheugen is aanbevolen en een processor van minimaal 1.8 GHz.

Hoe installeer ik de Norman Security Suite?

BELANGRIJK:
U dient de oude Norman versies (of een andere virusscanner) eerst te verwijderen alvorens u de Norman Security Suite (NSS) kunt installeren.

  1. NSS kunt u verwijderen in het Configuratiescherm bij “Programma’s en onderdelen” (voor Windows XP gaat u naar Start, Instellingen, Configuratiescherm, Software)
  2. Hierna kunt u NSS downloaden en installeren m.b.v. onderstaande link.
    http://www.norman.com/nl/home_and_small_office/trials_downloads/installer_norman_security_suite
  3. Voer hier uw installatiesleutel in en klik op “Go”
  4. Kies de “Volledige installers” om het programma daadwerkelijk te downloaden en te installeren
  5. Kies voor de juiste bit versie links 32-bit en rechts 64-bit. In de juiste bit kolom kiest u voor de juiste taal.
  6. Kies voor “Volgende” wanneer de “Installshield Wizard” gestart wordt en voor “Ik ga akkoord met de voorwaarden van de licentieovereenkomst.”
  7. Voer daarna uw installatiesleutel in en ga verder.
  8. Hierna krijgt u de installatie-types te zien.

    Volledig: alle onderdelen worden geïnstalleerd.
    Aangepast: u kunt zelf kiezen welke onderdelen u wilt installeren.

    De antispam module is niet compatibel met Windows Live Mail en webmail van Hotmail, Mozilla Thunderbird, Eudora, IncrediMail.

  9. Na deze keuze gaat klikt u “Volgende” en maakt u de keuze of u de screensaverscanner wilt inschakelen of niet
  10. Ga verder met “Volgende” en “Installeren”.

Na een klein moment wordt de installatie voltooid en moet u, indien gevraagd, de computer herstarten. Norman blijft knipperen totdat het systeem bijgewerkt is.
NB.: systeemvereisten: minimaal 2 GB werkgeheugen is aanbevolen en een processor van minimaal 1.8 GHz.

Hoe verwijder ik succesvol virussen/malware met Norman’s antivirus software?

1. Als allereerst begint u met het uitschakelen van het systeemherstel en het verwijderen van de tijdelijke internetbestanden.

Hiermee verwijdert u een flink aantal kwaadaardige bestanden, waardoor de snelheid van het scannen wordt versneld.

Verwijder tijdelijke internetbestanden:

Dit is afhankelijk van wat voor soort webbrowser u gebruikt maakt. De volgende methode is voor Internet Explorer 7:

  1. Ga naar Windows Start menuinstellingenconfiguratiescherminternetopties
  2. Klik verwijderen
  3. Klik verwijder bestanden en bevestig door op ja te klikken
  4. Wacht totdat de bestanden zijn verwijderd
  5. Klik op sluiten en klik dan op OK

Het uitschakelen van systeemherstel:

  1. Rechtermuisknop op mijn/deze computer (In het start menu of op het bureaublad)
  2. Selecteer eigenschappen
  3. Selecteer de systeemherstel tab
  4. Vink aan “systeemherstel uitschakelen
  5. Klik op toepassen en dan op OK
  6. Herstart de computer

Systeemherstel moet weer worden ingeschakeld nadat de computer met succes is schoongemaakt van malware/virussen. Doe dit door stap 1-3 te herhalen en haal het vinkje dan weer weg bij systeemherstel uitschakelen. Klik dan op OK en herstart de computer.

2. Zorg ervoor dat u Norman software up to date is.

Rechtermuisknop op het Norman pictogram en kies voor Internet Update.

Er zal een download plaatsvinden als er een update beschikbaar is. Hiervoor moet u wachten totdat de download voltooid is. Daarna wacht u nog 5 minuten om er zeker van te zijn dat de update na behoren is geïnstalleerd.

3. Start een handmatige scan van de computer

  • Rechtermuisknop op het Norman pictogram en selecteer Scan Computer. (Norman Antivirus / Norman Security Suite ofNorman Security Suite PRO)
  • Rechtermuisknop op het Norman pictogram en selecteer Scan hard disks. (Norman Antivirus)

Deze scan zal enige tijd duren, afhankelijk van uw computer. Als de scan tussen de 30-60 minuten duurt is het ongebruikelijk. Als u gebruik maakt van Norman Antivirus moet u klikken op Clean wanneer de scan voltooid is.

4. Schakel de computer uit

Sommige kwaadaardige bestanden worden pas definitief verwijderd wanneer u de computer uitschakelt.

5. Als de computer nog steeds geïnfecteerd is na het afsluiten van uw computer dan kunt u de scan opnieuw uitvoeren met Norman Rescue Disk.

Download Norman Rescue Disk

Als uw computer nog steeds geïnfecteerd is kunt u contact op nemen met de Norman technische support. De computer is meestal geïnfecteerd met nieuwe of nog onbekende malware/virussen. De Norman Software zal geüpdatet moeten worden om de infectie te verwijderen.

Mogelijk wordt u gevraagd om een aantal van onze forensische tools uit te voeren, zodat we deze onbekende bestanden kunnen onderzoeken.