
NORMAN VERDWIJNT, MAAR AVG VERSCHIJNT
26 december 2016

Het Noorse Norman antivirus, op de markt sinds 1989, werd bekend door de overname van
ThunderByte antivirus. Norman ging vervolgens zelf door met het ontwikkelen van antivirusproducten. In 2003 waren zij de eersten die de intussen alom bekende "sandboxtechnologie" toepaste in hun antivirusproducten, waarbij virussen niet enkel op identificatie werden herkend (signatuur), maar ook op gedrag.

AVG technologies, intussen zelf overgenomen door voormalige concullega en Tsjechische landgenoot AVAST, is vooral bekend geworden door hun gratis software, al hebben ze zeker in de bedrijfswereld hun sporen verdiend, niet enkel door de antivirussoftware, maar ook door
Cloudcare en
Secure Sign On en vooral door
Managed Workplace.
Vermits zowel Norman als AVG een gamma aan antivirusproducten hebben voor thuis- en zakelijk gebruik, heeft AVG nu besloten om het merk NORMAN te laten uitdoven tegen eind 2017.
Vanaf 1 januari 2017 zal de verkoop van nieuwe Norman antiviruslicenties, zowel van verlengingen, worden stopgezet.
zal deze overstap voor de eindklanten begeleiden als volgt:
- Klanten met een Normanproduct dat weldra gaat verlopen zullen zoals steeds een uitnodiging tot betaling ontvangen van Cherub, maar ditmaal met een overstapvoorstel van Norman naar AVG. Nadien ontvangen ze een AVG licentie met een handleiding om de overstap vlot te begeleiden.
- Klanten die beschikken over een Normanproduct dat nog niet meteen verloopt zullen in de loop van 2017 benaderd worden met een overstapvoorstel. Zij ontvangen een soortgelijke AVG-licentie met een afloopdatum die minimaal overeenkomt met hun huidige Norman afloopdatum. AVG garandeert nog tot eind 2017 alle updates van Norman.