Kan thuiswerken de uitstroom van werknemers voorkomen ?


Experts wijzen op de trend dat werknemers veelvuldig hun baan verlaten, vooral sinds het begin van de COVID-19 pandemie. Na een lange periode van thuiswerken hebben veel werknemers hun prioriteiten in het leven heroverwogen. en wereldwijd is één op de vijf werknemers van plan dit jaar zijn/haar baan op te zeggen. Dat was de belangrijkste bevinding van PwC's Global Workforce Hopes and Fears Survey 2022, waarbij meer dan 52.000 werknemers in 44 landen werden ondervraagd.

Alleen een goed salaris is niet meer genoeg

Uit het onderzoek blijkt dat het salaris, zoals verwacht, de belangrijkste factor is voor werknemers die van baan willen veranderen, waarvan 71% het salaris als belangrijkste reden noemt. Daarnaast is deze factor sterker dan ooit door de historische inflatie waar we tegenwoordig getuige van zijn. Maar het geld zelf is niet genoeg om de werknemers in het bedrijf te houden. Uit het onderzoek van PwC blijkt dat het werk ook lonend moet zijn en werknemers zichzelf moet laten zijn. Samen met het salaris zijn dit de belangrijkste factoren die bijdragen aan de overweging om van baan te veranderen.

Salaris, een voldoening gevende baan en de mogelijkheid om jezelf te zijn, zijn de belangrijkste factoren om te overwegen om van werkplek te veranderen. Bron: PwC
Salaris, een voldoening gevende baan en de mogelijkheid om jezelf te zijn, zijn de belangrijkste factoren om te overwegen om van werkplek te veranderen. Bron: PwC

Flexibiliteit als werkpaard

Flexibiliteit op de werkplek wordt steeds aantrekkelijker voor werknemers. Er lijkt echter een kloof te bestaan tussen wat werknemers willen en wat zij denken dat hun werkgevers in de toekomst zullen verwachten. 26% van de respondenten die op het moment van de enquête konden thuiswerken, zei dat ze liever fulltime telewerken, maar slechts 18% van hen zei dat het waarschijnlijk was dat hun werkgever dit werkmodel zou accepteren. Aan de andere kant zou slechts 11% van de respondenten die thuiswerken terugkeren naar fulltime kantoorwerk, terwijl 18% denkt dat hun werkgever dit zeer waarschijnlijk zal eisen.

Het flexibeler maken van werktijden kan helpen om de uitstroom een halt toe te roepen. Bron: PwC
Het flexibeler maken van werktijden kan helpen om de uitstroom een halt toe te roepen. Bron: PwC

Uiteraard kan een bepaald percentage van de beroepsbevolking niet thuiswerken. Deze groep, die ongeveer 45% van de respondenten vertegenwoordigt, was veel minder tevreden met hun baan dan degenen die in hybride of remote omgevingen werken.

Specialisatie is het synoniem van werkplezier

Er is veel vraag naar werknemers met een gespecialiseerde opleiding. En ze weten het. Dat is de reden waarom ze veel meer vertrouwen hebben om loonsverhoging te vragen, bijvoorbeeld 41% versus 29% van de werknemers zonder die opleiding. Ze vragen ook om een promotie, 37% tegenover 21% van degenen die geen opleiding hebben genoten. En deze resultaten zullende de komende 12 maanden nog toenemen.

Specialisatie lijkt ook tot meer werkplezier te leiden. Volgens PwC bevelen deze medewerkers vaker het bedrijf aan waar ze werken: 45% versus 29% van de medewerkers zonder specialisatie.

Werknemers met een specialisatie zullen eerder hun werkgevers aanbevelen en dat helpt bij het voorkomen van de uitstroom. Bron: PwC
Werknemers met een specialisatie zullen eerder hun werkgevers aanbevelen en dat helpt bij het voorkomen van de uitstroom. Bron: PwC

De basisstrategieën om de uitstroom van werknemers te voorkomen

Salaris: Joe Biden zei dat "de bedrijven die klagen over het tekort aan werknemers gewoon meer moeten betalen." Aan de andere kant zei Steve Jobs dat "de enige manier om briljant werk te doen, is om te houden van wat je doet." Het beste is om beide te doen, een manier te vinden om de inspanningen en het talent van werknemers te belonen en hen eerlijk te betalen in het licht van de hoge inflatie.

Flexibiliteit: Werknemers ruilen steeds vaker een deel van hun salaris in voor meer flexibiliteit. Bijvoorbeeld om te werken voor een bedrijf waar thuiswerken en een goede balans tussen werk en privé mogelijk is. Flexibiliteit betekent altijd op zoek zijn naar manieren om het leven van werknemers te verbeteren.

Beroepsontwikkeling: het wordt steeds gebruikelijker om opleiding op te nemen in het loopbaanplan van een werknemer, waarbij een bedrijf een werknemer betaalt voor een masterdiploma, verschillende cursussen, enz. Op deze manier vergroten bedrijven de vaardigheden die een werknemer in het bedrijf nodig heeft en helpen hem/haar tegelijkertijd persoonlijk te ontwikkelen.

Een goede werkomgeving: goede werknemers ontsnappen aan giftige omgevingen. Niets is frustrerender dan opstaan ​​in de wetenschap dat je op weg bent naar een "oorlogsgebied", waar de geringste onoplettendheid er toe kan leiden om je neer te halen.

Een goede baas: ze zeggen dat werknemers van baas veranderen, niet van bedrijf. De baas is verantwoordelijk voor alle tot nu toe genoemde stratiegieën. De baas is als de dokter die werknemers moet immuniseren tegen elk aanbod van de concurrentie.

Een efficiënte helpdesk

Last but not least: een efficiënte helpdesk. Werknemers zijn meer gericht op het bereiken van bepaalde doelen, en minder op het aantal uren dat ze op kantoor doorbrengen. Daarom moeten we de productiviteit van helpdeskmedewerkers maximaliseren. Dat betekent dat medewerkers het grootste deel van de tijd ongestoord kunnen werken en de helpdesk een incident zo snel mogelijk oplost. Om dit efficiënt te doen, kan het nut van remote ondersteuning niet genoeg benadrukt worden.



Remote ondersteuning maakt het helpdeskmedewerkers mogelijk om op afstand verbinding te maken met het apparaat van de gebruiker en incidenten op te lossen vanuit het comfort van hun eigen werkstation, en dit zonder naar een andere locatie te hoeven gaan. Het helpt medewerkers ook om de continuïteit van hun taken te waarborgen en productief te zijn. Daarom is de keuze voor remote ondersteuning een zeer belangrijke beslissing voor uw bedrijf en uw klanten.

ISL Online heeft meer dan 20 jaar ervaring in de branche voor remote ondersteuning en werkt samen met enkele grote internationale bedrijven. De uitdaging voor uw bedrijf is niet alleen het vinden van een efficiënte multi-platform remote support tool, maar ook om het werk van uw helpdeskmedewerkers te ondersteunen en te vergemakkelijken, zodat ze hun taken in de nieuwe werkmodellen kunnen uitvoeren zonder onderbrekingen. Daarnaast moet de remote toegang tot computers en apparaten van medewerkers zo veilig mogelijk zijn, ongeacht de locatie en netwerkverbinding waarmee ze zijn verbonden. ISL Online voert regelmatig penetratietests uit om de hoogste veiligheidsnormen te garanderen. Veeleisende klanten (zoals financiële instellingen) kunnen ook een speciale privécloud op hun locatie krijgen.

Bekijk video  |   Probeer nu gratis  |  Ik wil graag meer weten over ISL Online

Ook interessant voor u

Nieuws & Events

Graag een demo? 15 Dagen GRATIS testen

U kunt nu geheel vrijblijvend ISL Online gedurende 15 dagen uitproberen. Laat ons iets weten via ons aanvraagformulier of geef ons een seintje op +32 (0)11 323 022.